Друзі, ось і підійшли ми до одного із трьох головних
християнських свят – П’ятедисятниці або як ще називають в народі це свято –
День Пресвятої Трійці.
Тож нехай це свято надихає всіх вас на добрі справи, наповнює
серця любов’ю до ближніх, дарує кожному сімейний затишок і добробут, несе щастя
і впевненість у майбутньому.
ТРІЙЦЯ (П'ятидесятниця) (грецьк. Pentekoste), одне з найбільших християнських свят, яке святкується на 50-й день від
Великодня в пам'ять зішестя Святого Духа на апостолів і присвячене прославлянню
Святої Трійці. У Православній Церкві — велике двунадесяте свято. На
Заході свято П'ятидесятниці не носить назви Трійці, хоча тісно пов'язується з
її шануванням. З XIV ст. святом Трійці в Католицькій Церкві стала називатися
неділя по П'ятидесятниці.
Зміст свята
Назву
П'ятидесятниці свято одержало тому, що зішестя Святого Духа на апостолів
сталося в старозавітне свято П'ятидесятниці, встановлене в пам'ять про
дарування єврейському народові Закону при горі Синай; воно святкувалося в 50-й
день після Великодня і припадало на закінчення жнив і збирання плодів, перші з
яких приносилися в жертву в храмі. Саме в цей день, у 50-й день по Воскресінні
Ісуса Христа, коли всі учні були зібрані в одній світлиці, раптом зробився шум,
«ніби буря раптова зірвалася, і переповнила ввесь той дім, де сиділи вони. І
з'явилися їм язики поділені, немов би огненні, та й на кожному з них по одному
осів». Апостоли виповнилися Духа Святого і стали говорити різними мовами (Діяння
апостолів 2:1-47). Зішестям Св. Духа на апостолів відкрилася довершуюча (?)
діяльність третьої особи Пресвятої Трійці, і вчення Ісуса Христа про Триєдиного
Бога досягло довершеної ясності і повноти. Подія Зішестя Святого Духа на
апостолів вважається початком Християнської Церкви.
Історія свята
За переказом,
свято Зішестя Святого Духа встановлене апостолами, однак згадки про нього, що
містяться в Новому Завіті (1 Коринтянам 16:8; Діяння 20:16), не дають підстав
вважати, що мова там йде про святкування християнської П'ятидесятниці. Від II
ст. немає достовірних свідчень про існування цього свята. Однак вже в
історичних джерелах III ст. П'ятидесятниця представлена загальнопоширеним
святом. Так, у Тертуліана П'ятидесятниця виступає і як період у 50 днів, і як
християнське свято (Про хрещення, гл. 19). Про П'ятидесятницю як про окреме
свято ясно говорить Оріген (Проти Цельса, VIII, 22). У «Апостольських
Постановах» (III-V ст.) заповідано святкувати П'ятидесятницю: «Через десять
днів по Вознасінні буває п'ятидесятий день від першого дня Господнього
(Великодня); цей день так буде великим святом; тому що в третю годину цього дня
Господь Ісус послав дарунок Святого Духу. П'ятидесятницю святкуйте одну
седмицю» (кн. V, гл. 20). З IV ст. свідчення про П'ятидесятницю і як про
священний період у 50 днів, і як про особливе свято стають загальними в
церковних письменників (Августин, Іоанн Златоуст, Григорій Богослов). Іоанн
Златоуст згадує про звичай прикрашати в цей день будинки зеленню, Григорій
Богослов — про звичай хрещення в цей день. Від IV ст. до нас дійшов докладний
опис богослужіння в день П'ятидесятниці в Ієрусалимській Церкві, що належить
західній прочанці Сильвії. Богослужіння продовжувалося майже безупинно протягом
доби і складалося зі здійснення Цілонічного пильнування в церкві Воскресіння,
двох Літургій (у Мартиріумі і на Сіоні) і літії на Елеоні, у церкві печери, у
Мартиріумі, у храмі Воскресіння і на Сіоні. Усе богослужіння закінчувалося
близько півночі.
Богослужбове святкування
Від VII ст. зберігся опис найдавнішого чину богослужіння П'ятидесятниці в
Ієрусалимському канонарі (Статуті) грузинською мовою. Цей чин має такі ж
літії, які описані в Сильвії, і в них даються зародки сучасних трьох уклінних
молитов, що читаються нині на святковій Вечерні. У Статуті Великої
Константинопольської церкви (IX ст.) є повний чин богослужіння на день
П'ятидесятниці для Східної Церкви. Це одне із найурочистіших богослужінь у
році, має ті самі особливості, що і богослужіння Великодня і Різдва Христового.
Особливу
урочистість додавав святу П'ятидесятниці звичай древньої Церкви робити в цей
день хрещення оголошених. У IV ст. Василем Великим були складені уклінні
молитви, що читаються на святковій Вечерні, що з'єднується з Літургією.
Свято
П'ятидесятниці має один день передсвяткування і шість днів святкування.
Наступного дня після П'ятидесятниці, у понеділок — свято на честь Усесвятого
Животворящого Духа (Духів день). Віддання П'ятидесятниці відбувається в
наступну після свята суботу. У день П'ятидесятниці храми по древньому звичаю
прикрашаються зеленню і квітами.
Написано за мотивами:
Большая энциклопедия Кирилла и Мефодия, 2001, автор
статті: О. А. Крашеніннікова
|