У
гроно талановитих майстрів української прози повоєнного часу ім'я Анатолія
Дімарова вписувалося повільно й важко. Принаймні, офіційне його визнання
припізнилося на два десятиліття, коли брати за точку відліку 60-ті роки,
впродовж яких одна за одною виходили частини роману «І будуть люди» (1964,
1966, 1968). Лише за останню — «Біль і гнів» (1974, 1980) автор був удостоєний
Шевченківської премії.
Втім,
читацький загал визнав А. Дімарова ще раніше; перші романи «Його сім'я» (1956)
та «Ідол» (1961) були досить популярними, хоча великої преси не мали.
На
сьогодні доробок А. Дімарова вже хто зна чи й умістився б у добрий десяток
томів. Загальномистецька їхня вартість, звичайно, не в усьому однакова,
оскільки мінявся не лише час, а й художні смаки. Мінявся й сам автор, що
розпочав життєвий шлях в учительській сім'ї на Полтавщині (народився 5 травня
1922p.), встиг воювати, ковтнув повітря окупації і навіть деякий час партизанив.
Феномен
дімарівського стилю має дві виразні ознаки: глибоко народний психоколорит і
пов'язану з ним оповідність вираження через слово і в слові. Недарма
найулюбленішим жанром письменника в роки творчої зрілості стали ним у прозі
узаконені «історії» — сільські, містечкові, міські — себто художні структури,
де авторство розчиняється в матеріалі, що виповідає себе «сам». Його внесок у
новітню українську прозу, можливо, тим непересічний, що майже адекватно виражає
народне пережиття історії. Стверджувати, що ця історія надто відрізняється од
офіційних чи наукових її версій, може, й не варто: події та «етапи» і там, і
там практично тотожні. А факти — різні. Так, революція, громадянська війна,
сталінські й окупаційні жахи мали б народ, здавалося, коли не підкосити, то
морально втомити. Та й ближчі до нас часи вимивали в ньому багато з того, що,
подібно до гумусу, формувалося віками й так само, як цей родючий шар, в лічені
роки не відновлюється. Але ж і не в лічені нищиться. Роман «І будуть люди»,
який з отого шару увібрав добру третину, досить детально унаочнює, що ж саме —
коли не здобув, то з усіх сил беріг — і зберіг! — наш проріджуваний революцією
та громадянською війною, сортований колективізацією й смертно вдарений
голодомором українець у тому минулому, од якого найлегше було б раз і назавжди
відхреститися.
Анатолій
Дімаров написав кілька захоплюючих книжок для дітей: «Блакитна дитина», «На
коні і під конем», «Про хлопчика, який не хотів їсти», «Для чого людині серце»,
«Друга планета», «Тирлик». В оповіданні з казковою формою «Для чого людині
серце» йдеться про плем'я дерев'яних чоловічків, які «не мали сердець, тому не
могли ні любити, ані ненавидіти, не знали, що таке радість і гнів, злість або
співчуття». Але доля звела одного з чоловічків із лікарем, який збирав серця
померлих людей. Він і подарував дерев'яному чоловічку серце доброї людини.
Отримавши це серце, колись байдужий до всього чоловічок навіть жертвує своїм
життям заради того, щоб врятувати хлопчика, який замерзає у лісі. Цим
оповіданням письменник підкреслює, що тільки серце відрізняє справжню Людину
від дерев'яного чоловічка, дає можливість насолоджуватись життям, навіть
жертвувати ним заради іншої людини, що саме серце є справжнім багатством
людської душі.
В
Анатолія Андрійовича Дімарова — дві життєві пристрасті: це, власне, його
творчість і... колекціонування каміння. І вони настільки гармонійно поєдналися
в його житті, що у творах письменник не раз звертається до теми каміння
(зокрема, в повісті «Вершини», «Поемі про камінь»), а в колекціонуванні каменів
— до творчості. Його захоплення мінералами почалося ще в далекому 1955 році на
кримському Кара-Дазі. Пізніше були Ала-Тау, Алтай, Забайкалля, Кавказ, Памір,
Тянь-Шань, Урал... За словами письменника, його охопила «кам'яна лихоманка». І
він вважає цю «хворобу» невиліковною. Робочий кабінет Дімарова схожий на
геологічний музей. Тут різнобарв'я агатів, сердоліків і сардоніксів усюди: на
поличках, столі, в шафах. На стінах — картини в камені, які Анатолій Андрійович
творить власноруч. Крім того, письменник має велику колекцію прикрас із
різноманітним камінням, яке він свого часу привіз з далеких гір.
Біографія
Творча
спадщина
|