Світ ловив мене, та не спіймав
Слова визначного українського філософа і поета Г. С. Сковороди (1722—1794),
вибиті (як епітафія) на його надгробку. У цьому афоризмі виражено зневагу до
багатства, титулів та інших земних «благ», що ними спокушали поета.
Так жив мудрець, без лестощів і прав,
І грішний світ ловив, та не спіймав
його душі, повитої нуждою.
(А. Малишко, Не поклонивсь оздобі).
Мудрі, дошукуючись колись смислу людського життя, вбачали його в тому, щоб
пройти невловним поміж тенетами світу, збагнути самого себе, відкрити в собі
божественне начало (О. Гончар, Циклон).
3 грудня 1722 року - День
народження Григорія Савича Сковороди. Двісті років не було навіть відомо, в
якому місяці і якого числа він народився. Тільки в рік ювілею(200-річчя з дня
народження) перекладач Петро Пелех віднайшов у листі до М. І. Ковалинського від
22 листопада 1763 року розповідь про те, як провів день свого народження
Григорій Савич Сковорода. Ця автобіографічна вказівка є досі єдиним документом,
що засвідчує дату народження Григорія Савича Сковороди.
1738 р. - Григорій Сковорода вступає до
Києво-Могилянської Академії.
10 серпня 1742 р. - Згідно царського указу
"Про набір співаків у двірську капелу"... дев'ятнадцятирічний студент
із Києва стає "придворним уставщиком", тобто солістом придворного
хору цариці Єлизавети, що любила тішити себе слуханням співу, особливо
українських пісень.
1744 р.- з
валкою Єлізавєти Петрівни Григорій Сковорода повертається до Києва й продовжує
навчання в Академії.
1750 р.- подорож до Венгрії і далі по країнах Західної
Європи.
1753 р. - Григорій Сковорода повертається із-за
кордону.
1 липня 1753 року - написаний перший датований
вірш Сковороди, присвячений вступові на єпископську кафедру в місті Переяславі
Іоанна Козловича.
1753 — 1754 -
час написання трактату «Рассуждение о поэзии и руководство к искусству оной».
1754 р. - усунення Григорія Сковороди з посади
вчителя піїтики в Переяславській семінарії. Григорій Савич наймається домашнім
вчителем до маєтку Каврай поміщика Степана Томари.
1755 р. - подорож до Москви і перебування в
Троїце-Сергіївій лаврі.
1755 - Григорій
Сковорода знову живе в селі Каврай в Степана Томари.
1757 - Створення
перших віршів збірки "Сад божественних пісень"
1759 р. - Григорій Сковорода починає викладати
піїтику у Харківській духовній колегії.
Влітку 1760 р. - після сварки з архімандритом
Гервасієм Сковорода Григорій йде з колегіуму.
1760 — 1761 -
перебування в селі Стариця.
Влітку 1761
року - повернення Григорія Сковороди до
Харківського колегіуму.
1761 — 1764 -
Григорій Сковорода — вчитель синтаксису та грецької мови в колегіумі.
1764 р. - Разом з Ковалинським Григорій Сковорода
їде до Києва. Але з Києва швидко вернувся на Слобожанщину. З огидою відкинув
запросини "стати стовпом церкви" і щасливо повернувся до гаряче
люблених садів, осель, балок і полів Харківщини.
1766 р. - Знову запропонували викладати в
Харківському колегіумі предмет основи доброчинності, на що Григорій Савич охоче
погодився і написав з цією метою посібник "Вхідні двері до християнської
доброчинності для молодого шляхетства Харківської губернії". Цього ж року
Григорій Сковорода усамітнюється в гужвінському лісі на околицях Харкова і
створює свій перший філософський діалог «Наркисс».
1767 р. - написано діалог «Асхань».
1768 — 1769 -
Григорій Савич Сковорода викладає катехізис в додаткових класах при
Харківському колегіумі.
1769 р. - початок странницького періоду в житті
Григорія Сковороди.
1770 р. - останні відвідини Києва. Григорій Сковорода три
місяці живе в Китаєвій пустині, звідки перебирається до ахтирського Троїцького
монастиря.
1772 р. - написаний «Разглагол о древнем мире»,
одразу після нього — «Разговор пяти путников о истинном щастии в жизни».
1774 р. - з
початку цього року Сковорода Григорій живе в селі Бабаї на околиці Харкова. Тут
він закінчує збірку "Байки Харківські" і дописує діалог "Кільце.
Дружня розмова про душевний світ".
1775 р.- Григорій Саввич присвячує В. С. Тевяшову свою
нову роботу — діалог "Розмова, звана алфавіт, чи буквар світу".
1776 р. - написано трактат «Икона Алкивиадская».
1781 р. - подорож до Таганрогу.
1783 р. - в Бабаях Григорій Сковорода закінчує
роботу над діалогом «Брань архистратига Михаила со сатаною».
1783 — 1785 -
в цей період написані три праці: «Беседа 1, нареченная observatorium»; «Беседа
2, нареченная obserwamorium specula»; діалог «Пря бесу с Варсавою». Завершення
роботи над збіркою "Сад божественних пісень".
1785 — 1790 - Григорій Сковорода живе переважно в
селах Гусинка, Маначиновка та Великий Бурлук.
1787 р. - він присвячує Федору Диському діалог
"Вбогий жайворонок", цього ж року пише свій другий педагогічний
діалог "Вдячний Еродій".
1790 р. - дарує Я. М. Донцю-Захаржевському
«Книжечку Плутархову о спокойствии души». Цього ж року переїжджає жити до села
Іванівка.
1791 р.- присвячує Михайлу Коваленському свій
останній філософський діалог «Потоп Змиин», що був написаний наприкінці
вісімдесятих років.
1792 р. - весь цей рік Григорій Саввич Сковорода
знову живе у Гусинці.
1794 р. - навесні цього року в Івановці художник
Лук’янов пише портрет Г. С. Сковороди;— влітку Григорій Сковорода відвідує
Коваленського в його орловському маєтку — селі Хотетові.
29 жовтня 1794 року - 72-річний філософ Григорій
Савич Сковорода помер в селі Іванівка, заповівши написати на своєму надгробку:
«Світ ловив мене, та не впіймав».
|